La pel·lícula “Do the right thing!” que varem veure a classe el passat dijous 26 de febrer va servir com a introducció del tema que hem tractat aquesta setmana: el RACISME.
En primer lloc, hem donat una definició d’aquest terme el qual fa referència al rebuig a races (en quant a atributs físics) i/o a col·lectius. Això últim és molt important, ja que quan hi ha racisme sempre hi ha d’haver algun referent de grup.
Tot seguit hem definit paraules associades al racisme:
XENOFÒBIA: Es dóna quan existeix rebuig o por cap a persones o grups en concret que venen de fora. L’immigrant és la seva víctima.
MIXOFÒBIA: Es manifesta quan es té por a la barreja (mixofília és la paraula contrària, ja que significa “amor a la barreja”).
A més de distingir els termes anterior, hem descrit les grans potències del racista:
1. Simplificació del discurs: A través de discursos simples i estereotipats aconsegueix un gran poder mobilitzador. (Per tant, el discurs pedagògic antiracista ha de ser el més complex possible aportant arguments totalment contraris al discurs racista).
2. Retorsió: L’Enric ens parla d’en Taguieff, l’antropòleg que va introduir aquest concepte, el qual fa referència a com el racista, després de simplificar el seu discurs , el retorça tot girant el seu argument, ja que, per justificar el que diu, torna a simplificar el discurs i el canvia.
Per últim, destacaré una sèrie de característiques (que varem explicar a classe), que descriuen com es genera el discurs racista (relacionades amb les condicions que s’han de donar per a que triomfi un discurs totalitarista):
- Glorifiquen una causa que prenen com a revolució.
- Existeix un lideratge el qual es pres com a un referent ideològic.
- El reduccionisme causa el binarisme (bo o dolent) que genera els estereotips.
Fins molt aviat gent;)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada